Om tegen 2050 te kunnen evolueren naar een klimaatneutrale maatschappij, moet ons land de omslag naar een duurzame mobiliteit maken. Worden de fiscaliteit en de parafiscaliteit betreffende het woon-werkverkeer daadwerkelijk ingezet als hefbomen om de modal shift in de richting van een duurzamere, multimodale mobiliteit een noodzakelijke duw in de rug te geven? En zo ja, welke veranderingen werden hierin de laatste tijd aangebracht om dit te bereiken? Hoe zijn de fiscaliteit en de parafiscaliteit geëvolueerd voor werknemers zonder mobiliteitsbudget die in antwoord op de gestegen brandstofprijzen voor hun woon-werkverkeer gebruik wensen te maken van een combinatie van vervoermiddelen, als alternatief voor de eigen wagen of in aanvulling erop? In dit artikel tracht het secretariaat van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) deze vragen te beantwoorden.
De publicatie van dit artikel past binnen de studie- en documentatieopdracht van het secretariaat van de CRB. Het secretariaat is als enige verantwoordelijk voor de inhoud ervan.