De bijzondere raadgevende commissie (brc) Verbruik heeft op 20 oktober 2022 een advies uitgebracht over een voorontwerp van wet dat de bepalingen betreffende de ongewenste communicaties in het Wetboek van economisch recht (WER) beoogt te wijzigen, en over het bijhorende koninklijk besluit betreffende de centrale nummerdatabank in het kader van telefonische direct marketing.
Personen die aan telefonische direct marketing doen, zijn wettelijk verplicht om voorafgaandelijk na te gaan of een bepaald telefoonnummer al dan niet is opgenomen in de lijst van abonnees die hun recht op verzet hebben uitgeoefend, de zogenaamde ‘Do Not Call Me’-lijst. Vandaag houdt één enkele vereniging, de vzw ‘Do Not Call Me’, deze gegevens gecentraliseerd bij, en stelt ze deze ter beschikking.
Telecomoperatoren zijn na een wijziging in de telecomwetgeving nu ook verplicht een gelijkaardige centrale nummerdatabank (vzw CNDB) op te richten, weliswaar voor de verwezenlijking van andere doelstellingen. Het zou bijgevolg doelmatiger zijn om de telefoonnummers van de abonnees die hun recht op verzet uitoefenen eveneens bij de vzw CNDB gecentraliseerd bij te houden.
Het voorliggende voorontwerp van wet schrijft met andere woorden voor dat in de toekomst twee verenigingen, de vzw ‘Do Not Call Me’ en de vzw ‘Centrale Nummerdatabank’, zullen instaan voor de verwezenlijking en naleving van het recht van de abonnee om zich te verzetten tegen het gebruik van zijn telefoonnummer of telefoonnummers voor redenen van direct marketing.
Naast een aantal specifieke inhoudelijke en legistieke opmerkingen uit de brc Verbruik enkele algemene bedenkingen.
Zo wenst ze meer informatie te ontvangen over de kosten die dit in de praktijk met zich zal meebrengen voor de ondernemingen. De brc is immers van mening dat het naast elkaar bestaan van een centrale nummerdatabank voor telecomoperatoren en de vzw ‘DNCM’ geen verhoging van de prijs van de licentieovereenkomsten tot gevolg mag hebben.
De brc Verbruik meent ook dat, in het kader van een eventuele informatie- en sensibiliseringscampagne omtrent de nieuwe regelgeving, de aandacht gevestigd dient te worden op een betere transparantie omtrent inbreuken op de naleving van de ‘Do Not Call Me’-lijst en op voldoende informatie, zowel ten aanzien van consumenten als van ondernemingen. De brc Verbruik wijst eveneens op het belang van de preventieve en waarschuwende rol van de Economische Inspectie, enerzijds, en op de mogelijkheid om in te zetten op een effectievere sanctionering conform de rechtshandhavingsregels in boek XV van het WER, anderzijds.