In dit gemeenschappelijk advies spreken de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven en de Nationale Arbeidsraad zich uit over een wetsontwerp dat tot doel heeft om een "Federal Learning Account" te creëren en dat gedeeltelijk uitvoering wil geven aan de aanbeveling van de Raad van de EU van 16 juni 2022 inzake individuele leerrekeningen, teneinde de opleiding van volwassenen in de werkende leeftijd te versterken. In die aanbeveling worden de lidstaten verzocht individuele leerrekeningen te ontwikkelen, enerzijds om mensen in staat te stellen aan voor de arbeidsmarkt relevante opleidingen deel te nemen en anderzijds om een faciliterend kader op te zetten met onder meer begeleidings- en validatiemogelijkheden om de effectieve deelname aan dergelijke opleidingen te bevorderen. In het kader daarvan roept de Raad van de EU de lidstaten op om (punt 18) "mensen in staat te stellen en te helpen om toegang tot hun individuele leerrekening te krijgen en gemakkelijk hun weg in het register te vinden via een veilige elektronische authenticatie op een toegankelijk uniek nationaal digitaal portaal dat gemakkelijk met behulp van mobiele toestellen toegankelijk is en bij voorkeur aan het Europass platform is gekoppeld."
Op Belgisch niveau zal dit unieke nationale digitale portaal worden ingevoerd door de ontwikkeling van een platform dat "Individual Learning Account" (ILA) zal heten. De "Federal Learning Account", die door het ter advies voorgelegde voorontwerp van wet wordt gecreëerd, zal een onderafdeling van de "Individual Learning Account" zijn. Met die "Federal Learning Account" (FLA) kan informatie worden verstrekt en beheerd over de opleidingsrechten op federaal niveau en kunnen de door de werknemers gevolgde opleidingen worden weergegeven en beheerd.