Gezien het tempo waarin het gebruik van het openbaar vervoer vandaag groeit, is het risico reëel dat de duurzame modal shift die nodig is om de klimaatdoelstellingen te kunnen verwezenlijken niet in de gewenste omvang gerealiseerd zal kunnen worden. Vanuit die bezorgdheid hebben de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven en de Nationale Arbeidsraad op 20 september 2023 op eigen initiatief een advies uitgebracht.
In dit advies roepen de Raden de verschillende bevoegdheidsniveaus op om het gebruik van het openbaar vervoer te bevorderen. Daartoe vragen ze om de kwaliteit van het openbaar vervoer te verbeteren en het gebruiksgemak ervan te vergroten door een optimaal werkend en beter geïntegreerd openbaarvervoersysteem tot stand te brengen.
Voor het woon-werksegment vragen de Raden om grote werkzones te ontsluiten met het openbaar vervoer en om het toepassingsgebied van het vrijwillig 80/20-systeem (waarvoor thans enkel de abonnementen van de NMBS en de gecombineerde NMBS/MIVB-abonnementen in aanmerking komen) uit te breiden naar al de gecombineerde abonnementen. Het 80/20-systeem is een systeem waarbij de werkgever 80% van de abonnementsprijs voor zijn rekening neemt, de resterende 20% ten laste van de overheid is en de werknemer een kosteloos abonnement voor zijn woon-werkverkeer geniet. De gevraagde uitbreiding is belangrijk om het gebruik van het regionaal openbaar vervoer voor het woon-werkverkeer op te krikken, de werkzaamheidsgraad te verhogen en een duurzame modal shift te realiseren.
Nog steeds met de bedoeling het openbaarvervoergebruik te vergroten, vragen de Raden om het gebruik van het mobiliteitsbudget te bevorderen en om de combinatie trein-fiets te faciliteren.