Hoewel het consumentenvertrouwen en het economische vertrouwen in 2022 in bepaalde sectoren aantrekken, gaan er bij de conjunctuurindicatoren in de papier-, grafische en uitgeverijensector alarmbellen af. De geopolitieke instabiliteit heeft een zware weerslag op de beschikbaarheid van grondstoffen (waaronder hout) en duwt de inputprijzen fel omhoog. Hierdoor is het economische herstel van de sector na de COVID-19-crisis in de loop van 2022 fors neergehaald. Begin 2023 kent de papier-, grafische en uitgeverijensector een moeizame start, met een sterke toename van de tijdelijke werkloosheid. Toch zijn er voor de tweede jaarhelft van 2023 en 2024 ook positieve vooruitzichten voor de binnenlandse vraag, onder de invloed van de verkiezingen die plaatsvinden op 9 juni en 13 oktober 2024. Daarnaast heeft de sector ook troeven uit te spelen, bijvoorbeeld op het vlak van de unieke leeservaring van print.
Print spreekt meer dan 3 zintuigen aan, wat de effectiviteit van de communicatie verhoogt, heeft de gave om de aandacht van de lezer langer vast te houden en biedt de lezer de mogelijkheid om zich los te koppelen van de jachtige digitale wereld. Dit klinkt als een bevestiging dat er voor print nog een toekomst is weggelegd. Het volledige verslag over de conjunctuurontwikkeling van en de uitdagingen voor de papier-, grafische en uitgeverijensector kunt u raadplegen via deze link.