De wet van 17 maart 2019 betreffende de invoering van een mobiliteitsbudget heeft een wettelijk kader gecreëerd voor het mobiliteitsbudget. Hiermee heeft de wetgever de mogelijkheid ingevoerd voor werkgevers om werknemers die over (het recht op) een bedrijfswagen beschikken, een budget aan te bieden waarmee ze voor hun verplaatsingen kunnen kiezen voor verschillende duurzame vervoersmodi als alternatief voor hun (recht op een) bedrijfswagen of in aanvulling op een milieuvriendelijke bedrijfswagen.
De federale regering heeft beslist om in de wet van 17 maart 2019 en in het uitvoeringsbesluit van deze wet een aantal wijzigingen door te voeren, die op 1 januari 2024 in voege treden. Waarom worden deze wijzigingen doorgevoerd? Wat houden ze precies in? Op welke punten worden de adviezen van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) en de Nationale Arbeidsraad (NAR) gevolgd? In dit artikel geeft het secretariaat van de CRB een antwoord op deze vragen.