De bijzondere raadgevende commissie Verbruik heeft op 21 maart 2024 een advies goedgekeurd inzake de problematische praktijken bij de verkoop van abonnementen via telefoon.
De Economische Inspectie wordt regelmatig geconfronteerd met meldingen over telefonisch afgedwongen aankopen. Het gaat meestal om gevallen waarbij de consument opgebeld wordt door een onderneming waarmee hij geen voorafgaande contractuele relatie heeft (bv. na het invullen van een online enquête of een wedstrijd via sociale media waarmee hij zijn akkoord geeft om door partners gecontacteerd te worden). Door dit element van verrassing, vaak aangevuld met een speciale promotie (een gratis of goedkoop proefpakket, gevolgd door een te betalen abonnement), wordt de consument onder druk gezet of overtuigd om snel een onverwachte beslissing te nemen.
In België geldt voor bedrijven momenteel geen algemene verplichting om na een verkoop via de telefoon een schriftelijke bevestiging te sturen opdat de overeenkomst rechtsgeldig tot stand komt. De adviesvraag heeft dan ook betrekking op het voornemen om een dergelijke algemene regeling in te voeren ter bijkomende bescherming van de consument.
De brc Verbruik ondersteunt een dergelijke algemene regeling, maar vraagt dat grondig wordt geverifieerd dat er geen overlapping zou zijn met eventuele bestaande sectorale regelgevingen. Gezien het bestaan van een dergelijke sectorale regelgeving vraagt de brc Verbruik aldus om de sector van de elektronische communicatiediensten uit het toepassingsgebied uit te sluiten. Wat betreft de energiesector, mag de algemene wettelijke regeling in ieder geval niet verder gaan dan wat momenteel al geldt voor de energieleveranciers die aangesloten zijn bij het Consumentenakkoord, om te vermijden dat zij in hun interne werking op administratief en informaticavlak opnieuw talrijke wijzigingen zouden moeten doorvoeren.
Op basis van deze opmerkingen heeft de brc Verbruik dan ook een aangepast voorstel van wettekst geformuleerd in haar advies.