De sociale gesprekspartners van de distributiesector willen een duurzaam omnichannelstrategie helpen ontwikkelen dat de Belgische bedrijven in staat stelt te evolueren en in te spelen op de vraag van de consumenten. Voor het welslagen van deze strategie en om de talrijke uitdagingen van de sector aan te gaan, moet aan twee voorwaarden worden voldaan: een constructieve en evenwichtige sociale dialoog als sleutel tot succes en een overheid die de verwezenlijking van een duurzame en concurrerende e-commerce bevordert.
In deze context richt de brc Distributie een memorandum tot de beleidsbepalers dat is opgebouwd rond zeven strategische assen: een duidelijke visie uittekenen; innovatie en digitaal ondernemerschap ondersteunen; opleiden tot digitale vaardigheden; de businessmodellen en de arbeidsorganisatie aanpassen; de stadskernen aantrekkelijk maken; de ‘last mile’ verduurzamen; en een ‘level playing field’ garanderen. In haar memorandum brengt de brc Distributie ook in herinnering dat de organisatie van het werk binnen de economische sectoren het prerogatief van de sociale gesprekspartners is. De nieuwe realiteit van de distributiesector vereist vooral regelmatig overleg tussen de sociale gesprekspartners binnen de sector.