Een beter geïntegreerd openbaar vervoer is bevorderlijk voor het openbaarvervoergebruik en kan bijdragen tot het realiseren van de duurzame modal shift die de verschillende bevoegdheidsniveaus nastreven. Zullen de huidige infrastructuurcapaciteit en de reeds voorziene capaciteitsuitbreidingen volstaan om aan de mobiliteitsbehoeften te voldoen en de ambities voor een modal shift naar het spoor waar te maken? En zo niet, met welke factoren moet rekening worden gehouden bij het uitwerken van oplossingen voor de capaciteitsproblemen op het spoor? Op welke manier(en) kan het hoofd worden geboden aan deze problemen die mee aan de basis liggen van vertragingen en gemiste aansluitingen? In dit artikel beantwoordt het CRB-secretariaat deze vragen op basis van de informatie die Infrabel verschafte tijdens het CRB/NAR-webinar van 31 januari 2024.
De publicatie van dit artikel sluit aan bij de studie- en documentatieopdracht van het secretariaat van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven. Het secretariaat is als enige verantwoordelijk voor de inhoud.