Waarom heeft ons land nood aan een meer geïntegreerd openbaarvervoersysteem? Hoe komt het dat de vooruitgang in de richting van meer integratie van het openbaar vervoer in België beperkt blijft en maar langzaam wordt geboekt? Wat zijn de voorwaarden inzake governance en financiering die vervuld zouden moeten zijn opdat een geïntegreerd openbaarvervoersysteem goed kan functioneren : welke concrete stappen zouden daartoe volgens Integrato gezet moeten worden in de specifieke Belgische institutionele context? Aan deze en vele andere vragen wijdde de heer Guy Hendrix (Integrato) een uiteenzetting tijdens het webinar dat de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven en de Nationale Arbeidsraad op 17 juni 2024 organiseerden.
Stappenplan van Integrato voor een geïntegreerd openbaarvervoersysteem in België
Uitgelicht: het Zwitsers voorbeeld van een geïntegreerd openbaarvervoersysteem
Hoe kunnen de geïntegreerde oplossingen van het Zwitsers voorbeeld bijdragen tot betere bereikbaarheid van het duurzame aanbod voor de mobiliteitsgebruiker? Welke factoren dragen bij tot het...
De capaciteit van de spoorinfrastructuur versus de ambities voor een modal shift naar het spoor
Een beter geïntegreerd openbaar vervoer is bevorderlijk voor het openbaarvervoergebruik en kan bijdragen tot het realiseren van de duurzame modal shift die de verschillende bevoegdheidsniveaus...
Fiscaliteit en parafiscaliteit van het woon-werkverkeer 2024
Tot de instrumenten waarover de regeringen beschikken om een gedragswijziging in de richting van een duurzamere, intermodale mobiliteit aan te moedigen, behoren de fiscaliteit en de...
Dialoog tussen de openbaarvervoeroperatoren en de federale en gewestelijke adviesraden
Op 18 juni 2024 hielden de federale en gewestelijke adviesraden (Brupartners, CESE Wallonie, CRB, MORA, NAR) een overleg met de vier openbaarvervoeroperatoren over de integratie van het openbaar...
Informatieverstrekking uit de databank inzake woon-werkverkeer
Op 17 april 2024 hebben de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven en de Nationale Arbeidsraad een advies uitgebracht over een ontwerp van koninklijk besluit (KB). Dit ontwerp-KB strekt ertoe elke...
De editie 2024 van de federale diagnostiek woon-werkverkeer
Sinds 2005 zijn alle Belgische werkgevers met meer dan 100 werknemers wettelijk verplicht om driejaarlijks een enquête over het woon-werkverkeer uit te voeren. Deze enquête staat bekend...
Checklist inzake de veiligheid en het welzijn van de werknemer-fietsgebruiker
De fiets is het vervoermiddel waarvan het gebruik de afgelopen twee decennia in alle gewesten de sterkste stijging kent. Deze opwaarts trend wordt ook waargenomen in het kader van het...
Het gebruik van het openbaar vervoer bevorderen
Gezien het tempo waarin het gebruik van het openbaar vervoer vandaag groeit, is het risico reëel dat de duurzame modal shift die nodig is om de klimaatdoelstellingen te kunnen verwezenlijken...
De veiligheid en het welzijn van de fietspendelaar
In september 2021 keurde de federale regering “Be Cyclist” goed, het federaal actieplan ter promotie van de fiets voor de periode 2021-2024. Dit plan, waarvan het eindevaluatierapport...
Het fietsgebruik voor het woon-werkverkeer bevorderen
De federale regering streeft ernaar een ambitieuze modal shift te realiseren door het aandeel duurzame vervoermodi (waaronder de fiets) aanzienlijk te verhogen. In dat kader heeft ze “Be...
Dialoog tussen de openbaarvervoeroperatoren, de federale en de gewestelijke adviesraden
Op woensdag 7 december 2022 hielden de zes sociaal-economische adviesraden (Brupartners, CESE Wallonie, CRB, NAR, SERV/MORA en WSRDG) een overleg met de vier operatoren van het openbaar vervoer...
Het fietsgebruik voor het woon-werkverkeer
Op 24 september 2021 keurde de federale regering “Be Cyclist” goed, het eerste federaal Actieplan ter promotie van de fiets. Een belangrijk deel van dit actieplan heeft betrekking op...
(Para)fiscale ingrepen voor een duurzamere en multimodale mobiliteit
Om tegen 2050 te kunnen evolueren naar een klimaatneutrale maatschappij, moet ons land de omslag naar een duurzame mobiliteit maken. Worden de fiscaliteit en de parafiscaliteit betreffende...
Impact van de stijging van de brandstofprijzen op de woon-werkverplaatsingen
De forse stijging van de energieprijzen die het afgelopen jaar werd waargenomen, en die nog werd verscherpt door de oorlog in Oekraïne, heeft een aanzienlijke impact op de huishoudens en de...
Fiscaliteit en parafiscaliteit van het woon-werkverkeer
De federale regering zet binnen haar bevoegdheden en in samenwerking met de gewestregeringen in op een modal shift ten voordele van duurzame vervoersmodi. Een van de instrumenten waarover ze...
Het fietsgebruik voor het woon-werkverkeer
Op 24 september 2021 keurde de federale regering “Be Cyclist” goed, het eerste federaal Actieplan ter promotie van de fiets. De in dit plan opgenomen acties sluiten aan bij de...
De editie 2021 van de federale diagnostiek woon-werkverkeer
Sinds 2005 zijn alle Belgische werkgevers met meer dan 100 werknemers wettelijk verplicht om driejaarlijks een enquête over het woon-werkverkeer uit te voeren. Deze enquête wordt de...
De coronacrisis en ons mobiliteitsgedrag
Begin dit jaar sloeg het coronavirus toe in ons land. Het virus en de maatregelen die genomen werden om de verspreiding ervan in te dijken, zorgden voor veranderingen in ons mobiliteitsgedrag....
Het woon-werkverkeer in België
Een vlotte toegang tot de economische poorten en tewerkstellingspolen is onontbeerlijk voor de werking van onze economie en het welzijn van de werknemers. Het hoeft dus niet te verbazen dat het...
Fietspendel zit in de lift
De sociale partners spannen zich via het sociaal overleg in om het woon-werkverkeer duurzamer en vlotter te laten verlopen. Getuige daarvan zijn de interprofessionele akkoorden (IPA’s) en...
De nieuwe federale enquête naar het woon-werkverkeer
Sinds 2005 zijn alle Belgische werkgevers met meer dan 100 werknemers wettelijk verplicht om driejaarlijks een enquête over het woon-werkverkeer uit te voeren. Deze enquête wordt de...
Nieuw mobiliteitssysteem: CRB en NAR nodigen experts uit
In de akkoorden die ze voor de periode 2019-2020 sloten, spraken de sociale partners af om in de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) en de Nationale Arbeidsraad (NAR) op middellange termijn...
De editie 2020 van de federale diagnostiek woon-werkverkeer
Sinds 2005 zijn alle Belgische werkgevers met meer dan 100 werknemers wettelijk verplicht om driejaarlijks een enquête over het woon-werkverkeer uit te voeren. Deze enquête wordt de...
FOD Mobiliteit en Vervoer stelt resultaten federale diagnostiek woon-werkverkeer 2017 voor
Op 29 maart 2019 heeft de FOD Mobiliteit en Vervoer de resultaten van de federale diagnostiek woon-werkverkeer 2017 besproken bij de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) en de Nationale...