De Europese Commissie heeft de ambitie om 30% van het goederenvervoer over de weg over te hevelen naar het spoor of de binnenvaart tegen 2030. Het federale regeerakkoord en de algemene beleidsnota van de federale minister van Mobiliteit onderstrepen dat het noodzakelijk is het goederenvervoer per spoor te stimuleren om België als logistieke draaischijf verder te kunnen ontwikkelen. De stimulering van het goederenvervoer per spoor heeft immers een positieve impact op de economie, de mobiliteit en het leefmilieu. Ondanks zijn troeven en de beleidsintenties op verschillende niveaus heeft het spoorvervoer de voorbije jaren weinig marktaandeel veroverd. De Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) wil daar verandering in brengen en bracht daarom in september een advies uit met aanbevelingen voor de overheden en de spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel. De infrastructuurbeheerder liet de CRB weten het advies met veel belangstelling te hebben gelezen. Op 20 december 2018 werd dan ook een vergadering georganiseerd waarop deskundigen van de CRB en Infrabel samen hebben bekeken hoe sommige aanbevelingen uit het advies kunnen worden verwezenlijkt.
Zoeken