Elk jaar leveren de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) en de Nationale Arbeidsraad (NAR) op verzoek van de regering een bijdrage, in de vorm van een advies, aan het Nationaal Hervormingsprogramma (NHP). Dit programma behandelt voornamelijk sociaal-economische materies, wat overleg met de sociale gesprekspartners rechtvaardigt en onontbeerlijk maakt.
Het zogenaamde “Europees Semester” organiseert, volgens een tijdschema, de jaarlijkse coördinatiecyclus van het sociaal-economisch en het begrotingsbeleid van de lidstaten. Deze coördinatie vereist dat de lidstaten hun NHP elk jaar in de loop van april bij de Europese Commissie indienen. Het NHP vormt de stap die volgt op de landverslagen die de Europese Commissie publiceert in de loop van de maand februari - en waarover bilaterale uitwisselingen met de lidstaten en met de sociale gesprekspartners plaatsvinden. Aan het einde van het proces van het Europees Semester vormen deze analysen de basis voor de landenspecifieke aanbevelingen die in de maand mei zullen worden gepubliceerd, met het oog op de goedkeuring ervan door de Europese Raad in juni.
In België draagt de federale regering de eindverantwoordelijkheid voor het NHP. Aangezien belangrijke domeinen tot de gedeeltelijke of exclusieve verantwoordelijkheid van de gewesten of van de gemeenschappen behoren, wordt gezorgd voor een coördinatie tussen de federale regering en de regeringen van de gewesten en de gemeenschappen. Het definitieve NHP wordt door de verschillende regeringen goedgekeurd. Concreet wordt deze coördinatie georganiseerd binnen een politiek begeleidingscomité dat daartoe werd opgericht, alsook binnen een overlegcomité dat de verschillende overheden bijeenbrengt. De bijdrage van de twee Raden - de CRB en de NAR - geeft input aan de werkzaamheden van het begeleidingscomité van het NHP.
Wat de inhoud betreft, geeft het NHP van België de structurele maatregelen weer die de afgelopen twaalf maanden door de federale regering en de regeringen van de gewesten en gemeenschappen zijn genomen. Deze maatregelen hebben een tweeledig doel: inspelen op de landenspecifieke aanbevelingen van de Europese Raad aan België en de doelstellingen van de Europa 2020-strategie inzake werk, O&O en innovatie, onderwijs en opleiding, energie en klimaat verwezenlijken en tegelijkertijd sociale insluiting waarborgen.
In dit kader wordt dan ook de gezamenlijke bijdrage van de CRB en de NAR aan het NHP gevraagd. Het CRB-deel van de gezamenlijke bijdrage identificeert meer bepaald de prioriteiten en uitdagingen die moeten worden aangepakt om de belangrijkste economische beleidsdoelstellingen van België op het gebied van sociale cohesie, creatie van rijkdom, milieuduurzaamheid, duurzaamheid van de overheidsfinanciën en evenwicht op de lopende rekening te realiseren. Deze uitdagingen bestrijken een brede waaier van beleidsmaatregelen die moeten worden nagestreefd en die onder andere betrekking hebben op: het innovatievermogen van de Belgische economie, de overgang naar een circulaire economie, een sociaal en financieel duurzame sociale zekerheid, een betere afstemming van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt, consumenten- en business-to-businessprijzen die in lijn zijn met de drie belangrijkste buurlanden, de energietransitie naar een koolstofarme economie, waarbij de bevoorradingszekerheid en concurrerende prijzen, alsook een duurzamere en vlottere mobiliteit worden gewaarborgd.