De bijzondere raadgevende commissie (brc) Onrechtmatige Bedingen heeft op 23 september 2019 opnieuw een advies uitgebracht over enkele clausules van autoverhuurbedrijven.
Onder meer op de volgende punten formuleerde de brc duidelijke aanbevelingen.
- Clausules waarin gesteld wordt dat de consument het voertuig in goede staat van werking heeft ontvangen keren in feite de bewijslast om: het is aan de verhuurder om een voertuig ter beschikking te stellen dat conform een normaal te verwachten gebruik is; van de consument mag niet worden verwacht dat hij aantoont dat dit niet het geval is.
- Er zijn verschillende opties waartussen de consument kan kiezen, wil hij zich minimaal of maximaal verzekeren tegen de risico’s tijdens het gebruik van het voertuig. De consument kan bijvoorbeeld ook de hoge franchise waaraan hij doorgaans onderworpen wordt afkopen met een aanvullende verzekering.
- De consument moet beter worden geïnformeerd over deze verschillende opties en de clausules moeten duidelijk zijn. Het autoverhuurbedrijf moet hier telkens de verzekerde risico’s, het maximumbedrag van de schadevergoeding en de franchise duidelijk meedelen.
- In de algemene voorwaarden moet een duidelijk onderscheid worden gemaakt tussen het gebruik van de kredietkaart als betaalmiddel en als waarborgmechanisme. Wordt schade aan het voertuig via de kredietkaart verhaald op de consument, dan moet hij hierover op voorhand worden ingelicht en moet hij eventueel kunnen reageren.