De sociale partners spannen zich via het sociaal overleg in om het woon-werkverkeer duurzamer en vlotter te laten verlopen. Getuige daarvan zijn de interprofessionele akkoorden (IPA’s) en collectieve arbeidsovereenkomsten (cao’s) waarin ze o.a. de financiering van het woon-werkverkeer regelen en oplossingen aanreiken. Daarnaast hebben ze in diverse adviezen mobiliteitsmaatregelen geformuleerd die de regeringen en de vervoersoperatoren moeten helpen om te komen tot een duurzamere en performantere mobiliteit.
Op 23 april 2019 hebben de sociale partners op interprofessioneel niveau de paritaire (sub)comités (het sectorniveau) en de ondernemingen gezamenlijk aanbevolen om gebruik te maken van de fietsvergoeding.
Hoe zijn de vergoedingen voor fietspendelaars de voorbije jaren geëvolueerd? En, in welke sectoren werd de intersectorale aanbeveling voor de fietsvergoeding opgevolgd in de praktijk?
De publicatie van dit artikel sluit aan bij de studie- en documentatieopdracht van het secretariaat van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven. Het secretariaat is als enige verantwoordelijk voor de inhoud.