Een vlotte toegang tot de economische poorten en tewerkstellingspolen is onontbeerlijk voor de werking van onze economie en het welzijn van de werknemers. Het hoeft dus niet te verbazen dat het woon-werkverkeer een prominente rol inneemt in het sociaal overleg op alle niveaus.
In de akkoorden die ze op 23 april 2019 in de Nationale Arbeidsraad sloten voor de periode 2019-2020, engageerden de interprofessionele sociale partners zich om voor het woon-werkverkeer een nieuw terugbetalingssysteem uit te werken dat inzet op de duurzame modi en dat de bestaande regelingen vereenvoudigt.
Maar hoe ziet het woon-werkverkeer in ons land er eigenlijk uit? Hoeveel van het totale verkeer wordt gegenereerd door werknemers die van en naar het werk reizen? Welk verplaatsingsprofiel hebben de verschillende pendelaars en in welke mate combineren ze verschillende vervoersmodi? En welke vormen zal het woon-werkverkeer in de toekomst aannemen?
De publicatie van dit artikel sluit aan bij de studie- en documentatieopdracht van het secretariaat van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven. Het secretariaat is als enige verantwoordelijk voor de inhoud.