De CRB, de brc Verbruik en de FRDO hebben na een schriftelijke procedure een advies uitgebracht over een ontwerp van koninklijk besluit tot wijziging van het koninklijk besluit van 29 juni 2018 tot vermindering van de jaarlijkse broeikasgasemissies door transportenergie.
De drie adviesorganen formuleerden begin dit jaar reeds een ander advies omtrent een wijziging van dit koninklijk besluit. Het ontwerp van koninklijk besluit dat nu voorligt, beoogt tegemoet te komen aan een opmerking uit het vorige advies. De adviesorganen steunen dan ook de doelstellingen van het ontwerp van koninklijk besluit en zijn tevreden dat door de toevoeging van een methode om de hoeveelheid transportbrandstof voor ‘niet voor de weg bestemde mobiele machines’ te berekenen, de naleving van de FQD-verplichtingen in de praktijk afdwingbaar is gemaakt.
Ze pleiten wel voor een jaarlijkse evaluatie van de regelgeving, om eventuele struikelblokken bloot te leggen en een marktverschuiving te vermijden.
Bovendien wijzen de adviesorganen op de noodzaak van overleg met de administratieve overheid om tot een oplossing op lange termijn te komen. Dit wijzigingsbesluit biedt immers eerder een oplossing op korte termijn.
Tot slot willen de adviesorganen de nadruk leggen op het belang van de inwerkingtreding van het koninklijk besluit op 1 januari 2021, dan wel van een retroactieve inwerkingtreding vanaf deze datum, aangezien de FQD-verplichting een jaarverplichting is.
Het advies inzake dit ontwerp van koninklijk besluit vindt u hier.