De economie bevindt zich in zeer zwaar weer. De conjunctuurontwikkelingen en de resultaten van de ERMG-enquêtes bevestigen dat deze crisis een ongeziene amplitude heeft, die de sector van de uitgeverijen en de papier- en grafische bedrijven allesbehalve spaart. In dit verslag zoomt de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) in op de economische impact van de coronapandemie op o.a. de omzet, de werkgelegenheid en de arbeidsorganisatie, de investeringsintenties en de faillissementsrisico’s van de papier-, grafische en uitgeverijensector. De CRB stelt in zijn verslag vast dat de sector door deze crisis meer dan ooit met talrijke uitdagingen zal worden geconfronteerd. Zo heeft de gratis regionale pers fors geleden onder de gedaalde advertentie-inkomsten als gevolg van de sluiting van de lokale handel en is de situatie nog steeds niet genormaliseerd. De sport en het cultuur- en verenigingsleven staan op een laag pitje, wat de vraag naar advertenties bijzonder laag houdt. Ook de kranten- en tijdschriftensector kampt met een forse terugval van de inkomsten uit gedrukte advertenties. Als gevolg van de pandemie en de noodzakelijke inperkingsmaatregelen is de interesse van de consumenten voor digitale verkoopkanalen toegenomen en winnen online-advertenties bijgevolg aan marktaandeel. Indirect zorgt dit alles voor een forse daling van de vraag naar drukwerk en grafisch papier, met aldus een nefaste impact op de activiteiten van de drukkerijen en de producenten van grafisch papier. Terwijl de markt voor het grafisch papier bloedt, leeft de markt van het verpakkingspapier op. Dit kan in belangrijke mate worden verklaard door de versnelde expansie van de B2C-e-commerce. De positieve ontwikkelingen op de markt voor het verpakkingspapier en -karton zijn evenwel onvoldoende om de conjunctuurachteruitgang op de markt voor het grafisch papier te compenseren.
Zoeken