In het kader van de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te beperken, werd het verplicht dragen van een mondmasker of van een stoffen alternatief op bepaalde plaatsen opgelegd.
Plastic mondschermen mogen in dit kader echter niet ter vervanging van een mondmasker of van een stoffen alternatief worden gebruikt. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie bieden deze plastic mondschermen onvoldoende bescherming en houden ze bijgevolg een hoger risico op overdracht van COVID-19 in.
De brc Verbruik keurde op 9 november 2020 een advies goed over een ontwerp van koninklijk besluit dat strekt tot een verplichting om op de kleinhandelsverpakking van plastic mondschermen een waarschuwing aan te brengen die de gebruikers informeert dat deze niet als mondmasker of gelaatsscherm mogen worden gebruikt op de plaatsen waar het dragen van een mondmasker verplicht is. Deze waarschuwing dient in alle reclame- en informatievormen die beschikbaar zijn bij de aankoop, met inbegrip van de verkoop op afstand, vermeld te staan. Via dit ontwerp van koninklijk besluit wordt ook voorgesteld dat plastic mondschermen die niet van deze waarschuwing voorzien zijn uit de handel moeten worden genomen, dan wel bij de consumenten moeten worden teruggeroepen.
De brc Verbruik hecht haar goedkeuring aan het ontwerp van koninklijk besluit dat ter advies voorligt, mits rekening wordt gehouden met enkele opmerkingen. Zo dient de waarschuwing op de kleinhandelsverpakking van plastic mondschermen in de drie landstalen op een duidelijke en begrijpelijke manier te worden aangebracht. Dit koninklijk besluit mag bovendien niet leiden tot een prijsstijging van de klassieke mondmaskers of van de stoffen alternatieven. Vervolgens veronderstelt de brc Verbruik dat de overheid in de praktijk in een standaard waarschuwingssticker zal voorzien, die de handelaar kan downloaden om op de kleinhandelsverpakking van plastic mondschermen aan te brengen. Wanneer de plastic mondschermen van een dergelijke waarschuwingssticker voorzien zijn, dienen ze dan ook niet uit de handel te worden genomen. Tot slot is de brc Verbruik voorstander van een grote informatiecampagne op nationaal niveau om de consument die een plastic mondscherm heeft gekocht waarop nog geen label is aangebracht, op de hoogte te brengen.