Wegens de COVID-19-pandemie en de wereldwijde reisbeperkingen die hieruit voortvloeien, ondervinden in ons land heel wat reizigers de nodige moeilijkheden, in het bijzonder indien de door hen geboekte reisdiensten worden geannuleerd of zij deze zelf annuleren. Naast een juridische analyse van de toepasselijke regelgevingen formuleert de brc Verbruik dan ook een aantal beleidsaanbevelingen.
Eerst en vooral wijst de brc Verbruik op de nood aan voldoende ondersteuning van de overheid ten aanzien van de reissector. Het behoud van een sterke reissector is immers in eenieders belang (reissector, reiziger én maatschappij). Zij schaart zich bijgevolg achter het initiatief van de staatssecretaris voor Consumentenbescherming, mevrouw Eva De Bleeker, om een ‘tegoedbonnenfonds’ op te richten.
In haar advies stelt de brc Verbruik bovendien vast dat een betere informatieverstrekking voor de reiziger noodzakelijk is opdat de reiziger in alle vrijheid, maar met voldoende kennis van zaken een doordachte beslissing kan nemen. Zo moeten reizigers beter op de hoogte worden gesteld van het beschermingsniveau dat zij genieten naargelang van de wijze waarop zij hun vakantie boeken (reiskantoor, onlineplatform, rechtstreeks bij hotel of vakantiehuisverhuurder…) en het soort vakantie dat zij boeken (pakketreis, enkelvoudige reisdienst zoals hotel, vakantiehuis…).
Voorts pleit de brc Verbruik ervoor dat aan de reiziger duidelijk het onderscheid uitgelegd wordt tussen de tegoedbonnen die werden uitgegeven onder het regime van het ministerieel besluit van 19 maart 2020, en eventuele andere vouchers die de reiziger heeft ontvangen en die niet gedekt zijn door de insolventieverzekering.
Wat betreft de tegoedbonnen of ‘coronavouchers’ die onder het ministerieel besluit vallen en die van 20 maart 2020 tot en met 19 juni 2020 werden uitgegeven voor geannuleerde pakketreizen als gevolg van de coronacrisis, heeft de reiziger de vrije keuze tussen de mogelijkheid om een jaar na uitgifte van de tegoedbon de terugbetaling te verzoeken, en het gebruik van de tegoedbon om een nieuwe reis te boeken. Het is echter belangrijk dat de overheid aan de reizigers duidelijk communiceert dat een dergelijke tegoedbon ook na één jaar bruikbaar blijft om een reis te boeken, én dat de tegoedbon ook na één jaar beschermd blijft tegen insolventie. Deze verduidelijking kan een krachtig signaal zijn dat zowel de reissector als de reiziger ten goede komt.