In het advies over het luik "Structurele hervormingen” van het Plan voor Herstel en Veerkracht spraken de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) en de Nationale Arbeidsraad (NAR) de wens uit te worden betrokken bij de hervorming met als doel nieuwe beheerscontracten voor de NMBS en Infrabel uit te werken en ten uitvoer te leggen. In een mail die hij hun op 14 april 2021 toestuurde, heeft vice-eersteminister en minister van Mobiliteit Gilkinet gevolg gegeven aan die wens en een vergadering ter zake tussen zijn adviseurs en de leden van de twee Raden aangekondigd. Tijdens die vergadering, die plaatsvond op 4 mei 2021, hebben leden van de beleidscel van de minister de context, de doelstellingen, de thema’s en het proces van uitwerking van de toekomstige beheerscontracten van de NMBS en van Infrabel voorgesteld. Na deze presentatie wisselden de leden van de Raden en de adviseurs van de minister hierover van gedachten.
Dialoog met minister Gilkinet naar aanleiding van het advies betreffende het luik “Structurele hervormingen” van het Plan voor Herstel en Veerkracht
Ontmoeting met de deskundigen van de cel Spoor van de federale minister van mobiliteit
De Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB), de Nationale Arbeidsraad (NAR) en de Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling (FRDO) hebben op 27 maart een ontmoeting gehad met de deskundigen van de...
Naar nieuwe beheerscontracten en meerjareninvesteringsplannen voor de NMBS en Infrabel
Op 6 mei 2022 hechtte de ministerraad zijn goedkeuring aan de spoorvisie 2040, die er onder meer op gericht is om tegen 2040 een modaal treinaandeel te realiseren van 15 % voor het binnenlandse...
Het ontwerp van spoorvisie 2040
Het federaal regeerakkoord kondigt een spoorvisie 2040 aan, die het kader zal vormen van het spoorbeleid in de komende decennia.Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet, die bevoegd is...
Basisprincipes voor de spoorvisie 2040
Op dit moment werkt de federale minister van Mobiliteit Georges Gilkinet volop aan de spoorvisie 2040 die in het federaal regeerakkoord werd aangekondigd. Deze visie zal het kader vormen voor het...
De toekomstige rol van de NMBS en Infrabel
Op 29 juni 2021 brachten de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven en de Nationale Arbeidsraad een unaniem advies uit waarin ze specifieke punten naar voren schuiven die ze in de nieuwe...
Dialoog met minister Gilkinet over het advies “Naar nieuwe beheerscontracten voor de NMBS en Infrabel”
Op 30 juni 2021 vond tussen minister Gilkinet en de leden van de twee Raden een gedachtewisseling plaats over het advies “Naar nieuwe beheerscontracten voor de NMBS en Infrabel” van de...
Naar nieuwe beheerscontracten voor de NMBS en Infrabel
Op 2 april 2021 hechtte de federale regering haar goedkeuring aan “voorafgaande specificaties” die bedoeld zijn om de onderhandelingen over de toekomstige beheerscontracten voor de NMBS...
De toekomst van de Belgische spoorwegen
Sinds 12 december 2020 kan elke erkende spooroperator voor het eerst in de geschiedenis rijpaden aanvragen om reizigers te vervoeren op het Belgische spoornetwerk. Dat is een gevolg van het vierde...
De componenten van het spoorbeleid in België
In het kader van de werkzaamheden die ze aan het spoorvervoer wijden, hebben de sociale partners die zitting hebben in de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven de wens geuit om zicht te...
Advies in het vooruitzicht van de onderhandelingen over de toekomstige beheersovereenkomsten van de NMBS en van Infrabel
Advies m.b.t. elementen die van belang zijn bij de opstelling van de volgende beheerscontracten van de NMBS, de NMBS-holding en Infrabel