De grensaankopen voor drankartikelen nemen de laatste jaren fors toe. Duitsland en het Groothertogdom Luxemburg hanteren over het algemeen lagere accijnzen en belastingen voor dranken, wat de consumenten mogelijk motiveert om aldaar deze producten aan te schaffen.
Wanneer de consument in een omliggend land aan drankenshopping doet, combineert hij dit vaak met andere aankopen (andere voeding, huishoudproducten, textiel en kleding…), horeca-uitstappen en toerisme. Dit impliceert een mogelijke transfer van economische activiteit die leidt tot een direct verlies van btw-inkomsten, accijnzen, verpakkingsheffingen en vennootschapsbelastingen, maar ook tot een indirect verlies van werkgelegenheid die elders ontstaat en bijgevolg tot gederfde inkomsten uit de bedrijfsvoorheffing en de sociale bijdragen. Daarnaast komen de verpakkingen van deze grensaankopers na consumptie van de producten meestal in Belgische afvalstromen terecht.
Tijdens het begin van de coronalockdown daalden de grensaankopen van de Belgische consumenten noodzakelijkerwijs beduidend, maar ze herstelden zich relatief snel zodra de beperkingen werden opgeheven. Wanneer de coronabedreiging stilaan wegebt en België zijn landsgrenzen heropent, is het waarschijnlijk dat Belgen weer meer drankartikelen (en aanverwante producten) gaan kopen in de buurlanden.
Deze studie werd door de sociale partners verenigd in de brc Voeding van de CRB aangevraagd om de situatie van de grensaankopen in de buurlanden nader op te volgen,in het bijzonder wat bier, stille en versterkte wijnen, sterke dranken en frisdranken betreft.