Op 29 juni 2021 brachten de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven en de Nationale Arbeidsraad een unaniem advies uit waarin ze specifieke punten naar voren schuiven die ze in de nieuwe beheerscontracten van de NMBS en Infrabel opgenomen willen zien. Dit advies kadert zowel in het onderhandelingsproces naar nieuwe beheerscontracten voor de beide ondernemingen als in de implementatie van het vierde Europese spoorwegpakket in België.
Wat houdt een beheerscontract precies in? Waarom kunnen de huidige beheerscontracten van de NMBS en Infrabel niet gewoon verlengd worden en waarom zijn onderhandelingen over nieuwe beheerscontracten urgent?
Het secretariaat van de CRB schetst een beeld van de situatie door de volgende vragen te beantwoorden.
Beheerscontracten: waarover gaat het?
- Wat zijn de beheerscontracten van de NMBS en Infrabel?
- Wat is het verschil tussen een beheerscontract, een openbaredienstencontract en een performantiecontract?
- Op basis waarvan worden de beheerscontracten van de NMBS en Infrabel onderhandeld?
- Wat wordt nog onderhandeld samen met de beheerscontracten?
- Hoe passen de nieuwe beheerscontracten in het werk rond de langetermijnspoorvisie?
- Maakt het vervoersplan van de NMBS deel uit van het beheerscontract van de NMBS?
Het vierde spoorwegpakket: welke gevolgen heeft dit voor de beheerscontracten?
- Kunnen de lopende beheerscontracten niet gewoon verlengd worden?
- Waarom zijn de onderhandelingen over nieuwe beheerscontracten urgent?
- Mag een beheerscontract nog rechtstreeks toegewezen worden aan de NMBS?
- Waarin zullen de nieuwe beheerscontracten verschillen van de huidige?
- Wat na 2033, wanneer de periode van de “direct award” aan de NMBS verlopen is?