De voorbije maanden gaven de projecten van Jofico en Batopin en het ‘Charter inzake het aanbieden van een universele bankdienst’ aanleiding tot heel wat politieke en maatschappelijke debatten. Op 5 oktober 2021 vond in de subcommissie Financiële diensten van de brc Verbruik een hoorzitting plaats, tijdens welke deze projecten en het charter nader werden toegelicht.
Jofico staat voor Joint Financial Company en is een Belgische joint venture bestaande uit de banken Crelan, AXA Bank, Argenta, VDK, en BPost als alliantiepartner. Jofico heeft tot doel dienstverleningsovereenkomsten te sluiten inzake de installatie, de werking en het onderhoud van hun geldautomaten. De banken bezitten bijgevolg niet langer hun eigen geldautomaten, maar behouden wel hun eigen commerciële strategie en identiteit.
Het project van Batopin werd door de grootbanken KBC, Belfius, ING België en BNP Paribas Fortis opgericht en bestaat erin een volledig nieuw netwerk van bankneutrale geldautomaten in België uit te rollen. Batopin wil een veilig CASH-punt binnen de 5 kilometer van de woon- of werkplaats voor 95% van de Belgische bevolking. De bedoeling is vooral tot een optimaal netwerk van geldautomaten met een betere spreiding te komen.
Na de uiteenzettingen van Jofico en Batopin gaf een vertegenwoordiger van Febelfin toelichting bij het charter dat de federale regering en de banksector op 19 juli 2021 hebben gesloten inzake het aanbieden van een universele bankdienst. De universele bankdienst garandeert aan elke klant die, om welke reden dan ook, geen toegang heeft tot de onlinetoepassingen die banken aanbieden, een dienstenaanbod met onder meer minstens 60 manuele verrichtingen per jaar, tegen een maximale forfaitaire kostprijs van 60 euro per jaar. Daarnaast gaan de banksector en de federale regering in het charter een aantal engagementen aan om inspanningen te leveren voor het dichten van de digitale kloof, de ontwikkeling van tariefsimulatoren en vergelijkingsmodules en een betere bekendheid van de bankoverstapdienst.