De bijzondere raadgevende commissie (brc) Verbruik heeft op 8 november 2021 een advies goedgekeurd betreffende de start van de betalingstermijn van facturen voor consumenten en de elektronische facturatie. De adviesvraag betrof de probleemstelling dat consumenten soms facturen krijgen met data die ver van de eigenlijke bezorgingsdatum van de factuur liggen, met als gevolg laattijdige betalingen en onnodige herinneringen. De brc Verbruik is geen voorstander van de voorgestelde mogelijke oplossing in de adviesvraag om de start van de betalingstermijn te laten ingaan op ‘de postdatum plus twee of drie dagen’. Niet alleen doet deze oplossing een aantal praktische problemen rijzen, maar bovendien zal ze volgens de brc Verbruik ook de rechtszekerheid niet ten goede komen en zal ze bijkomende (bewijs)problemen genereren en extra kosten met zich meebrengen. Op dit ogenblik ziet de brc Verbruik voor deze vastgestelde probleemstelling geen specifieke oplossingen die meer rechtszekerheid zouden kunnen bieden aan ondernemingen en consumenten dan de huidige gemeenrechtelijke regel. De brc Verbruik vraagt om een globale analyse te maken van de verschillende situaties waarmee ondernemingen en consumenten geconfronteerd kunnen worden, en dit in het kader van de mogelijke invoering van een nieuw Boek inzake overmatige schuldenlast in het Wetboek van economisch recht.
De brc Verbruik erkent verder dat elektronische facturatie een aantal voordelen met zich kan meedragen en in principe een meer rechtszekere oplossing kan vormen voor het concrete probleem dat de aanleiding vormt voor deze adviesvraag. Teneinde het vertrouwen van consumenten te winnen en het gebruik van elektronische facturatie verder te promoten, dient een duidelijk en helder juridisch kader inzake elektronische facturatie te worden ontwikkeld, is een blijvende sensibilisering nodig omtrent frauderisico’s zoals phishing en frauduleuze facturen, en moet verder werk worden gemaakt van de digitale inclusie in België ter bescherming van de meest kwetsbaren.