Op vraag van de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten (FSMA) heeft de bijzondere raadgevende commissie (brc) Verbruik op 15 juli 2022 een advies uitgebracht over een ontwerpreglement van de FSMA dat ertoe strekt beperkende voorwaarden te verbinden aan de commercialisering, bij consumenten, van bepaalde multimediaverzekeringsovereenkomsten.
Sommige van die overeenkomsten stellen de consument immers vrij van de betaling van de eerste maandelijkse termijn (‘gratis dekkingsperiode’) en/of verhogen de maandelijkse termijnen geleidelijk in de loop van de overeenkomst. De aandacht van de consument wordt gevestigd op een gratis eerste dekkingsperiode (de teaser) en op de mogelijkheid om de overeenkomst tijdens de geldigheidsperiode van de teaser op te zeggen, en niet op de kenmerken van het product dat aan de consument ter onderschrijving wordt voorgelegd, zelfs al sluit de overeenkomst totaal niet bij zijn verlangens en behoeften aan. Bovendien heeft ook de graduele stijging van de betalingen tot gevolg dat de consument geen zicht krijgt op het totaalbedrag van de premie.
De brc Verbruik erkent de bevoegdheid van de FSMA om dergelijke reglementen uit te vaardigen. Ze begrijpt volkomen de noodzaak en de urgentie om de belangen van de consumenten te beschermen bij de commercialisering van dergelijke verzekeringspolissen en hecht bijgevolg haar goedkeuring aan het voorliggende ontwerpreglement.
De kenmerken van deze producten rechtvaardigen immers een initiatief dat de commercialisering van dit type verzekeringsovereenkomsten verbiedt, alsook het verbod om de onderschrijving van dergelijke multimediaverzekeringspolissen, waarvan de premie in termijnen wordt betaald, voor te stellen. Men acht het noodzakelijk dat de premie, op een van bij de aanvang bij overeenkomst vastgestelde manier, in gelijke delen wordt opgesplitst, waarvan de betaling regelmatig wordt gespreid over de volledige looptijd van de overeenkomst.